Hvorfor bruger vi laser til vores behandlinger og hvad betyder det for dig?

• 25/08/2021

En ung mand kom på klinikken en mandag efter 3 dage med frygtelig smerter i kæberne. Han havde taget en masse smertestillende tabletter uden den ønskede effekt. Han troede at der var noget galt med hans tænder. Men det var ikke tilfældet.

“Jeg lyttede til patientens historie og undersøgte tandsættet og hans kæbeled og tyggemuskler. Det var ikke tænderne der gav de stærke smerter men ganske tydeligt patientens kæbeled og tyggemuskler. Så jeg  brugte Biolase EpicX, en af de bedste investeringer, jeg foretog i klinikken, til at behandle ham. Og efter 5 minutter var smerten væk. De anspændte tyggemuskler, der forårsagede smerterne, blev løsnet op med laserens dybtebehandling. Laseren øger blandt andet blodgennemstrømningen i vævene og hjælper kroppen til at hele den spændte situation selv. Helt uden bivirkninger. Laseren har en særlig indstilling der både kan virke smertestillende og vække kroppens egen evne til at reparere sig selv.

Patienten var så glad, at han ville vide, om han kunne købe en Biolase EpicX selv til at have derhjemme. Desværre er det nok ikke muligt: Da håndtering af laseren kræver en masse viden da den potentielt kan give skader”, siger Andrea Groth.

Den gode nyhed er, at Odense Dental Klinik, tilbyder vi Biolase EpicX behandlinger i mange situationer. Mange patienter har allerede oplevet at få de grønne laserbriller på under behandlinger mod paradentose, ved rodbehandlinger, når der skal laves kroner eller når der er fjernet en tand.

BIOLASE EpicX er en af de mest avancerede typer tandbehandlinger i dag!

EpicX benytter en unik teknologi, der kombinerer fokuseret lys og termisk energi til en meget præcis, usædvanlig blid tandbehandling. EpicX giver din tandplejer og tandlæge mulighed for at udføre en bred vifte af procedurer med følgende fordele:

• Hurtigere helingstid og færre smerter for tænder og tandkød
  • Mindre bedøvelsesmiddel ved de mange procedurer
  • Mindre ubehag efter behandlingen
  • Tandplejen bliver en mere afslappende oplevelse for dig

Hvad kan Biolase EpicX gøre for dig?

Epic kan bruges til at behandle dit tandkød eller andet blødt væv i munden. Det kan også hjælpe med:

Lindring af symptomer ved sår i mundhulen

Sår i munden kan være smertefulde og gøre det vanskeligt at tale og spise. Din EpicX klinik kan sikkert og effektivt behandle sår på dine læber, tunge, gane,  kind og tandkød – ofte lindres smerter med det samme.

Lette smerter i muskler og led

EpicX fungerer som et terapeutisk udstyr, der hjælper med midlertidigt at øge blodcirkulationen samt midlertidigt afslappe dine muskler og dermed lette symptomerne.

Behandling af tandkødssygdomme

EpicX laser kan bruges til at supplere din konventionelle behanding af  tandkødssygdomme for at hjælpe med at kontrollere bakterierne i munden og forhindre udvikling af alvorlig tandkødssygdom.

Lettere kirurgi i munden

Ingen ønsker kirurgi, men når kirurgi i munden er påkrævet, kan EpicX laseren være et mildere alternativ, der giver patienter mindre smerte og hurtigere heling end konventionel kirurgi med kniv.

Alle patienter der kommer på klinikken kan i princippet forvente at møde laseren på et eller andet tidspunkt i deres behandlinger. Vi passer godt på dig og din munds sundhed.