Dårlig ånde…? Tandkødsbetændelse…?

• 01/11/2023

Hvis dit tandkød bløder, når du børster det, dine tænder er løse eller du permanent har dårlig ånde eller dårlig smag i munden, så kan du have tandkødsbetændelse.

De fleste mennesker har haft tandkødsbetændelse på et tidspunkt i livet, men god tandhygiejne kan minimere risikoen markant.

Vi anbefaler altid vores patienter at tage tandkødsbetændelse seriøst. Studier har vist sammenhæng mellem slem tandkødsbetændelse og generelle helbredsproblemer som fx diabetes, hjerteanfald, hjerte-kar sygdom og endda demens. Derfor er det naturligvis vigtigt at passe på tandkødet – og det kan man gøre med gode rutiner omkring tandbørstning og mundhygiejne og med regelmæssige besøg hos tandplejeren.

Mundhygiejne indebærer ikke kun tandbørstning. Tandbørstning renser kun tre ud af tandens fem overflader, så en vital del af god mundhygiejne er også at rense mellem tænderne. Det kan man gøre med tandtråd eller med en mellemrumsbørste.

At fjerne bakteriebelægninger fra områder, som tandbørsten ikke kan nå, er en god måde at forebygge tandkødsbetændelse på, for tandkødsbetændelse starter oftest mellem tænderne.

På klinikken kan vi hjælpe dig med at forbedre din børsteteknik og vise dig, hvordan du bedst renser mellem dine tænder. Med regelmæssige besøg kan du også få overblik over, hvor god din mundhygiejne er og vi kan hjælpe dig med at forebygge problemer.

Hyppige besøg hos tandlægen sikrer at dine tænder er sunde – nu og for livet. Book din næste tid hos os på https://odensedentalklinik.dk/tidsbestilling/ eller 66 11 03 55.

Vi har åbnet for tilgang for nye patienter og vi glæder os til at møde dig.