5 gode tips til hvordan du får en mundhygiejne i klasse A+++

• 29/03/2021

Med god mundhygiejne forebygger du ikke alene huller i tænderne, dannelse af tandsten, tandkødsbetændelse, paradentose og betændelse omkring tandimplantater, men du beskytter også resten af din krop mod bakterierne i din mund.

Herunder har vi samlet 5 gode råd til effektiv tandpleje, der holder dig og dine tænder rene, pæne og sunde.

1. Blød tandbørste og skånsom teknik

Tandbørsten er grundpillen i vores munds sundhed. Børst dine tænder to gange dagligt med fluoridholdig tandpasta: Efter din morgenmad og efter det sidste måltid om aftenen. Brug mindst fire minutter på din tandbørstning hver gang. Lav en systematik så du kommer rundt på alle tandflader og på tandkødsranden med bløde cirkelbevægelser. Når du børster, fjerner du plak. Hvis plak ikke fjernes, kan de bakterier, der bor i plakken give dig tandkødsproblemer eller huller og plakken øger dannelse af tandsten.

1. Spyt det ud – men skyl ikke!

Efter børstning skal vi spytte tandpastaen ud. Bliv ikke fristet til at skylle, fordi dette fjerner tandpastaen, som fortsat hjælper med at beskytte tænderne.

1. Bliv bedste venner med din tandtråd

Tandbørsten kommer desværre ikke ind imellem tænderne. Rensning mellem tænderne ved hjælp af tandtråd eller mellemrumsbørster løsner bakterier og madrester. Dermed reduceres mængde af bakterier mellem tænderne, og det hjælper dig med at holde problemer væk. Brug tandtråden EFTER du har børstet tænder.

1. Overvej din kost

Kosten spiller en stor rolle for sundheden i vores mund. Mad med sukker og syre er let tilgængelige i vores hverdag, men både syre og sukker kan skade tænderne og kan give syreskader og caries (huller). Undgå at spise mange små søde eller sure snacks i løbet af dagen. Drik vand og spis eventuelt nødder eller bananer.

Hvis du trænger til noget sødt, så spis det sammen med dine hovedmåltider og børst tænderne bagefter.

1. Alle har behov for at komme til tandplejer eller tandlæge

Vi kan hjælpe dig med at bevare sunde og stærke tænder. Nogle problemer i munden kan du måske ikke mærke. Vi hjælper dig med at få klarhed og holde din mund og dig sund. Læs Hvor ofte skal du til tandlæge og kontakt os for at booke en tid.

Find ud af mere om os og om klinikken .